Fishie!

17 oktober 2016 - Rarotonga, Cookeilanden

Dag allemaal!
De weken vliegen voorbij hier, maar het voelt ook alsof ik hier al veel langer ben dan twee maanden. Elke dag vroeg opstaan, thuis lukt dat nooit maar hier ben ik op m'n vrije dag ook meestal om 7 uur wakker en uit m'n bed. Op de duikschool gaat alles z'n gangetje, het is erg druk geweest dus ik heb zelf niet ontzettend veel gedoken. Dat is wel jammer, maar het is niet anders. Ik ben wel begonnen aan m'n divemaster skills. We doen dat wanneer er een middag of ochtend geen klanten zijn. Afgelopen vrijdag hebben Pimpin en ik 3 uur in de lagoon doorgebracht om alle skills die een open water student moet doen goed te leren demonstreren. Dat is nog best lastig af en toe, want sommige van de skills kan ik zelf nog niet perfect, omdat ik ze ook maar één keer heb gedaan een jaar geleden. Uiteindelijk is het wel allemaal gelukt en heb ik het gehaald. De volgende skill die we moeten gaan doen is waarschijnlijk de zwemtest, 400 meter zwemmen en 800 meter snorkelen. Je krijgt meer punten naarmate je sneller bent, maar de scoring is echt belachelijk, dus ik ga in een bejaardentempo gewoon zorgen dat ik finish. We hebben al een paar keer geoefend en snel zijn zit er echt niet in helaas. In een zwembad zou het misschien nog gaan, maar wij moeten het in de lagoon doen met superzout water, stroming en af en toe ook nog golven.
Nick is gisteren vertrokken en morgen komt er een nieuwe intern. Hij zou eigenlijk vorige week komen, maar kwam er op het vliegveld achter dat zijn paspoort niet lang genoeg geldig was, een goede eerste indruk dus. Dat komen en gaan van mensen hoort er bij hier, maar is ook wel jammer. Pimpin heeft nog maar zes weken te gaan en  dat vinden we allebei veel te kort. Heel misschien blijft ze langer hier, dat zou wel heel erg leuk zijn. Anders moet ik op zoek naar een nieuwe best friend hier.
Naast dat ik heel veel plezier heb van m'n scooter, had ik afgelopen week ook veel pech er mee. Ik had een lekke band en toen ik die had laten maken had ik de volgende dag weer een lekke band. Uiteindelijk heb ik een paar dagen Max z'n scooter gebruikt en heeft hij gezorgd dat ik een nieuwe band heb, hopelijk houdt deze het wat langer vol! Gelukkig geen politiecontroles meer, al heb ik ondertussen ook geleerd dat als je er s nachts uitziet alsof je het koud hebt, liefst met capuchon op, ze je niet aanhouden. Er is ook een nieuwe wet dat iedereen tussen 16 en 25 jaar en alle toeristen een helm moeten dragen. Lekker knullige wet natuurlijk en het grappige is dat er nu een ernstig tekort aan helmen is op het eiland, dus erg streng zijn ze niet. Omdat huurscooters een ander kenteken hebben dan eigen scooters, ga ik er maar vanuit dat ik tel als local en dat ik dus geen helm hoef te dragen. Het is trouwens heel grappig hoe dat gaat hier, de dag nadat de wet inging stonden er allemaal artikelen in de krant en één ervan ging er over dat vrouwen geen helm kunnen dragen omdat ze bloemen in hun haar hebben of hun haar mooi opsteken en een helm zou dat verpesten. Het eilandleven is toch echt een beetje anders dan we thuis gewend zijn. De krant is ook meer een bron van vermaak dan dat er echt veel nieuws in staat, het wereldnieuws staat ergens op pagina 5 of 6 en is vaak een dag oud. Voorpagina nieuws is als er een hond op het vliegveld liep, een te grote tanker de haven probeerde binnen te varen of een ondervoed varken is gevonden. Heerlijk!
Zaterdag heb ik op mijn vrije dag voor het eerst in mijn leven een vis gevangen. Max gaat vaker spearfishen, ik weet niet of er een goed Nederlands woord voor is? Het komt er in ieder geval op neer dat je met een speer/harpoen ding een vis schiet. We hebben bijna drie uur in het water rondgedobberd en ik ben niet verder gekomen dan die ene vis, maar toch, ik ben er trots op. Het was trouwens net alsof we in een duikhorrormovie waren, want toen we ongeveer een uur bezig waren begon het zo hard te regenen dat je helemaal niks meer zag. We konden het land niet meer zien, eigenlijk alleen nog elkaar. Maar na een tijdje regende het weer iets minder hard en toen het donker begon te worden zijn we nog steeds in de regen veilig thuis gekomen. Max is gelukkig wel een goede visser, dus we hadden genoeg vis om zondagavond een vis diner party te geven. M'n eigen visje smaakte overheerlijk!
Nu is het al weer maandag ochtend en begint er weer een nieuwe werkweek, gewoon lekker saai dus ;)

Kus!

Ps thanx voor jullie leuke reacties!

1. Tessa:
    17 oktober 2016
    Elva, goed om weer van je te horen! Een vis vangen hoort wel bij een compleet tropisch avontuur. Nu ook een vogel vangen en opeten? ;-)
  2. Jette:
    17 oktober 2016
    Fijn dat we elkaar net even hebben gesproken. Nu ik bovenstaande lees, snap ik dat je visavontuur toch wel een beetje gevaarlijk was. Oppassen hoor ! XXX